folds of armor 

“Me” as “I”: I relate all the time to an “Other” as someone else; and in these relations I focus my self-understanding through the ‘skin’ – both physical and metaphorical – of my surroundings by means of embodiment. We are wholly affected by sharing this membrane which is landscape of architecture: the body of the space, the public space, where we live, where we build a life and society, where we can ask “Who are you?”… “Who am I?”

[An essay by Maria Kulikovska]

Power in the modern era strives to concentrate around the living human body. It is manifested not only in political discourse and calls by the representatives of capital and power institutions; it is embedded in the body of our life among everyday environments and structures, and it dictates the rules at every turn. The most important tool in directing control is architecture, its structure and inherent tendency to subordinate, to manipulate, to introduce and build just and only what is “necessary” for the system.

However, we have a release method. It is in art, performative and very physical: In an animal, sculptural art, radical and inborn. Yet it is all-too soon assimilated to the institutional system of architecture, and then works within it. I see in a combination of representation with criticism, and of architecture with contemporary art a possibility to analyse and even to build a new, more humanistic body for the structures and systems of our society.

For, architecture is not just the city streets, houses, areas, apartments, parks and landscapes, schools, hotels, hospitals, prisons, town halls, museums, galleries, etc. It is primarily a skin of our personal and social life and relationships. It is this transit [exchange] between soul and body, between the internal, which we may call true or essential, and the external, which is contingent and public.

How to find a freedom that doesn’t lose this ‘skin’? What if art could thus be a performative method that would remain free and would protect our systems of public space and architecture from power? [from dictatorial and monopolist power]

My study of the body of art and architecture through corporeality and the skin or membrane of public space [landscape], and treat artistic expression as something animal in the ‘soul’, and which, without religious or esoteric bounds, is able to liberate us and to answer boundless questions: “Who are we?”… “Where are we?”

Maria Kulikovska

 

***

Складки Панциря

«Я» превращаюсь в Я только через отношения и встречи с «Другими» в ландшафте пространств. Эти отношения выстраиваются во мне через «кожу» окружения, как физическую так и метафорическую, посредством воплощения. Мы полностью зависим от обмена с мембранами, которые являются структурами архитектуры, складками тела общественного пространства, в котором мы живем, где мы строим жизнь и общество, в котором мы можем спросить: … «Кто Я?»

«Власть» в современную эпоху стремится максимально сконцентрироваться вокруг живого человеческого тела. Однако власть проявляется не только через политический дискурс или через популистские выкрики представителей капитала и работников силовых структур, она внедрена в тело нашей жизни, в структуру каждодневного окружения и диктует свои правила каждый момент. Самый главный инструмент, способ и орудие диктата с одной стороны – это архитектура, ее структура и ее неотъемлемое стремление подчинять, манипулировать, внедряться и выстраивать так как это «необходимо» системе.

С другой стороны мы имеем метод освобождения – это искусство, перформативное и очень телесное, то самое животное, радикальное, низовое, которое максимально быстро институализируется и превращается так же в систему. Однако пейзаж архитектуры – это не только, города, улицы, дома, районы, квартиры, дороги, парки, школы, гостиницы, больницы, тюрьмы, мэрии, музеи, галереи и т.д. – это прежде всего кожа нашей как личной так и социальной жизни, взаимоотношений, это транзит между «душой» и «телом», между тем внутренним, что можем назвать истиной, метафизическим и внешним [публичным].

Как освободиться, но при этом не потерять «кожу». Каково искусство может быть тем самым перформативным методом, которое сохранит свободу и будет ее охранять в системе структуры публичного пространства, архитектуры.

Изучение Тела через архитектуру и искусство, через телесность, кожу, складки мембраны того нечто животного, без души, за границами, которое способно высвободить нас, дать ответы на бесконечный вопрос «Что мы?» и «Где мы?»

Мария Куликовска

Advertisements